pihlajankevari

pihlajankevari

11.4.2016

Asiakaskyselyn tuloksia

Järjestimme vuosittaisen asiakaskyselyn helmikuussa. Vastausaikaa oli Lainan päivästä 8.2. alkaen kaksi viikkoa. Kyselylomakkeita oli jaossa Jalasjärven, Jurvan ja Kurikan kirjastoissa. Vastauksia saimme Jalasjärveltä 26, Jurvasta 11 ja Kurikasta 35. Vastanneiden kesken arvoimme kolme kirjapalkintoa jokaisessa kirjastossa. Voittajat ovat saaneet tiedon arpaonnestaan ja palkinnot on jo noudettu.

Halusimme tietää tänä vuonna kirjaston verkkopalveluiden käytöstä. Verkkopalvelut tunsi noin kolmannes Jurvassa ja Kurikassa vastanneista, Jalasjärvellä alle puolet. Melkein kaikki, jotka tunsivat palvelut, olivat myös käyttäneet niitä.

Käytetyin palvelu oli kaikissa kirjastoissa verkkokirjasto, josta voi hakea aineistoja, tehdä varauksia ja uusia lainoja. Verkkokirjastojen kautta löytyvät myös e-kirjat. Kurikassa ja Jurvassa se on Krannit.net, Jalasjärvellä Lakia-verkkokirjasto. Kurikan kapunginkirjaston aineistot ovat vielä tämän vuoden kahdessa eri tietokannassa. Muutama asiakas oli jo tottunut etsimään aineistoja molemmista. Vuoden lopulla asiaan on tulossa parannus, kun kirjastojen yhteistyö Etelä-Pohjanmaalla etenee.

Toiseksi käytetyin verkkopalvelu oli Facebookissa olevat kirjastojen omat sivut. Jurvan kirjasto perusti omat sivunsa vasta vuoden alussa, joten moni ei ollut niitä vielä löytänyt. Myös kirjaston Instagram-tiliä seurasi muutama vastaaja, samoin tätä Plokkari-blogia.

Tapahtumiin oltiin tyytyväisiä kaikissa kirjastoissa. Monenlaisia tapahtumatoiveita esitettiin: lastentapahtumia, elokuvaesityksiä, stand up –tapahtumia, kirja- ja runoiltoja, harrastajakirjoittajatapaamisia, konsertteja jne. Esiintyjiksi toivottiin mm. Cheekiä, urheilijoita, kirjailijoita, laulajia, terveys- ja muiden alojen asiantuntijoita sekä tubettajia.

Yleisessä palautteessa kiitettiin asiakaspalvelua ja monipuolista toimintaa. Myös kehittämisideoita annettiin: teemanäyttelyjä aineistoista, aukioloaikoihin lisäystä, parempia tietokoneita ja erikielisiä äänikirjoja.

Kiitos palautteesta ja kehittämisideoista! Jotkut niistä pystytään toteuttamaan jo piakkoin. Esimerkiksi lastentapahtumia on tulossa kevään aikana kaikkiin kirjastoihin ja Kurikan kirjastossa järjestetään kesällä harrastajakirjoittajille tapahtumapäivä. Mielenkiintoisina ideoina jäävät muhimaan ja odottamaan toteutusta mm. tubettajien vierailu sekä terveys-, hyvintointi- ja kauneusillat. Joistakin ehdotuksista joudumme valitettavasti toteamaan, että niihin resurssit eivät vain riitä, esim. Cheekin vierailu. Jotkut kehittämisideat ovat meillä jo tarjonnassa olevia palveluja. Näiden kohdalla tiedottaminen ja palvelujen näkyvyyden parantaminen on tärkeää.

Tutustu verkkopalveluihin ja liity seuraajaksi:
Facebook Jalasjärven kirjasto
Facebook Jurvan kirjasto
Facebook Kurikan kirjastot
Instagram Kurikankirjasto
Krannit.net
Lakia.verkkokirjasto.fi

Kirsti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti