pihlajankevari

pihlajankevari

5.2.2015

Lasten lainaus kasvoi, aikuisten lainaus laski

Tammikuu on aina jännittävä kuukausi, sillä silloin pääsee tarkastelemaan edellisen vuoden tilastoja. Numerot sarakkeissaan ja riveissään kertovat muutoksesta. Mihin suuntaan ollaan menossa? Ilahduttavaa on ollut huomata, että lasten- ja nuorten kaunokirjallisuuden lainaus kasvoi vuonna viime vuonna 4,7 %. Muuten Kurikan kaupunginkirjaston lainatilastot kertovat kokonaislainauksen laskeneen lähes 10 %. Sekä aikuisten että lasten tietokirjalainat laskivat, samoin aikuisten kaunokirjallisuuden lainat.

Punahilkka Kurikan pääkirjastossa 15.5.2014
Muutoksen taustalla on monia tekijöitä. Alkuvuodesta kirjastot olivat suljettuina kaksi viikkoa, kun Krannit-kirjastot siirtyivät käyttämään Aurora-kirjastojärjestelmää. Lainojen uusimista hankaloitti verkkokirjaston kuukauden mittainen käyttökatkos. Aikakauslehtien uudelleen rekisteröinti kesti aina kesään saakka. Lehtilainat laskivatkin lähes 20 %.

Laskevat lainausluvut ovat olleet trendi jo jonkin aikaa valtakunnallisesti. Kurikassa lainaus on trendin vastaisesti noussut aina edellisvuoteen saakka. Nyt trendi näyttää saapuneen vahvasti meillekin. Ihmisten tapa käyttää medioita ja vapaa-aikaa näyttää olevan muutoksessa. Huoli kirjan asemasta ja lukutaidon tilasta on kasvanut. Kirja-alan toimijat ovat koonneet voimansa yhteen ja julistaneet vuoden 2015 kirjan vuodeksi.

Lainaus on yksi tapa, jolla kirjasto toteuttaa tehtäväänsä. Kirjasto tarjoaa henkilökunnan asiantuntemuksen avuksi tiedonhaussa, edistää lukuharrastusta, antaa mediakasvatusta ja tukee tietoyhteiskuntavalmiuksia ja järjestää erilaisia tapahtumia, jotka avaavat kokoelmien sisältöjä asiakkaille. Kirjasto on myös maksuton julkinen tila, johon kuka tahansa voi vapaasti tulla opiskelemaan, tekemään työtä, tapamaan muita tai viettämään aikaa. Kirjasto on tasa-arvon ja demokratian takaaja, joka tuo tiedon ja kulttuurin kaikkien ulottuville.

Lainauksen laskiessa on tärkeää, että kirjasto kehittää palvelujaan. Arvokkainta tietoa kehittämiseen saamme asiakkailtamme. Siksi päätimme kysyä asiakkaiden mielipiteitä entistä tarkemmin jokavuotisessa palautekyselyssämme. Kysely on avoinna 5.2. alkaen aina helmikuun loppuun. Kevään aikana aiomme saada kootuksi myös asiakasraadin, joka kehittää kirjastopalveluja kanssamme aktiivisena kumppanina. Pääkirjastolla ja Jurvan kirjastolla on omat kyselyt, joihin voit vastata netissä tai paikan päällä kirjastoissa. Jos kiinnostuit asiakasraadista, voit ilmoittautua mukaan.

Pääkirjaston kyselyyn
Jurvan kirjaston kyselyyn
Kyselyt ovat avoinna 5.-28.2.2015




Kirsti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti